Güney Kurtalan Ekspresi yolcusu kalmasın

Karlı dağlar ve buzlu göllerde son bulan Doğu Ekspresi yolculuğunu 5 yıl önce deneyimlemiştik. Kars’a bir kış çıkarması yaptığımız bu seyahat bizi çok etkilemişti. Bu defa Ankara-Siirt rotasında ilerleyen Güney Kurtalan Ekspresi’nin yolcuları arasına katılıyoruz. Tren haftanın 5 günü başkentten 11.20’de, Kurtalan’dan da 9.30’da kalkıyor. Yerimiz birinci peronda, yemekli vagonun hemen arkasındaki örtülü-kuşetli bölümde. 

Gündüz oturulan karşılıklı koltuklar gece indirilerek iki ayrı ranzaya dönüşüyor. Yataklı vagonda sadece 2 kişi kalabiliyor. Kuşetlilerdeyse 4 kişilik bir aile seyahat edebiliyor. 3 kişi olduğumuz için fiyat farkıyla gecesine toplam 2.600 lira ödeyip kompartımanı kapatıyoruz.

Güney Kurtalan Ekspresi Ankara’dan zamanında kalkıyor. Öğleden sonra Elmadağ-Kırıkkale hattında ilerlemeye başlıyoruz. Vagondan Anadolu’yu ünlü yönetmen Nuri Bilge Ceylan’ın gözüyle izliyor gibiyiz.

Güney Kurtalan Ekspresi’nin 21’inci durağı olan Kayseri Garı’na 19.30’da giriyoruz. İlk uzun molamız bu. Vagonlara kent merkezinden pide, dürüm ve pastırma siparişi verenler oluyor. Bunu tercih etmeyenler de yemekli vagonda ızgara köfte yiyor. 40 dakikalık mola sonrası Sivas’a 4 saatlik yolculuğumuz başlıyor. Tren garına gece yarısına doğru giriyoruz. Ancak yaşanan bir teknik arıza 2 saat sürdüğü için Hekimhan ilçesi üzerinden Malatya yolculuğumuza başlamamız sabah 6.00’yı buluyor.

Gün ağarırken pencereden Fırat Nehri’ni izlemenin tadı bir başka. Burası çok özel çünkü dünyanın en büyük üçüncü demiryolu köprüsünden geçiyoruz. Malatya’yı Elazığ’ın Baskil ilçesine bağlayan 37 yıllık Fırat Köprüsü, Karakaya Baraj Gölü üzerinde tam 2 kilometre boyunca ilerliyor. İstikametimiz de Elazığ’ın Maden ilçesi durağı.

 

TOPLAM 30 SAAT SÜRECEK

Trenin tünel çıkışlarından güzel manzaraların içine süzüldüğü bütün sıradışı yerler sanki Elazığ çevresinde toplanmış gibi. Fırat Nehri, Maden durağı derken Hazar Gölü’nün kıyısına doğru dolaşıyoruz. Atatürk’ün göl kıyısında mola verdiği yeri yağmur altında geçiyoruz.

Hazar Gölü manzarası hiç bitmesin istiyoruz ama tren bu, Ergani’ye doğru ilerliyor. Bir süre sonra 56’ncı durağımız olan Diyarbakır’a varıyoruz. Biz burada yolculuğumuzun sonuna geliyoruz ama tren Batman üzerinden yoluna devam edecek. Siirt’in Kurtalan ilçesine de toplam 30 saatte varmış olacak.

 

DİYARBAKIR MOLASI

– Güney Kurtalan Ekspresi güzergâhında adeta medeniyetlerle buluşuyor: Malabadi Köprüsü, Kayseri Saat Kulesi, Çifte Minareli Medrese, Gök Medrese, batık şehir Hasankeyf, ona bağlı 4 bin mağara, tektonik Hazar Gölü, Dicle Irmağı, Kayseri kümbetleri, Ulu Cami, Fırat Demiryolu Köprüsü, arkeoloji müzeleri, Siirt türbeleri, höyükler, Ermeni ve Süryani kiliseleri görülmeye değer.

– Batman ve Diyarbakır’da inip araba kiralayan gezginler bölgeyi Midyat’tan Göbeklitepe’ye, Eski Mardin’den Hasankeyf’e enine boyuna dolaşabilirler. Biz nokta atışını Diyarbakır Garı’na 10 dakika uzaklıktaki Sur’la yaptık.

– Diyarbakır’da 450 yıllık Hasan Paşa Hanı’nda az şekerli kahve molası verdik. Ardından Ulu Cami’yi, Ziya Gökalp ve Arkeoloji müzelerini gezdik. Sonraki gün Dört Ayaklı Minare’yi, Mar Petyun Keldani Kilisesi’ni, Diyarbakır Kalesi’ni ve 10 asırlık On Gözlü Köprü’yü görmeyi ihmal etmedik.

– Sülüklü Han’da reyhan şerbeti içtik. Remzi Usta’da ciğer, Saim Usta’da peynirli kadayıf, 4 asırlık eski hamam Fırın-ci’de alinazik yedik.

– Üç gün sonra yine Kurtalan Ekspres’le buluşup dönüş seyahatimize geçtik.

 

KONFORA DAİR KISA NOTLAR

– Trende kuşetli vagonlar 4 kişilik ancak 2-3 kişiye daha uygun. Nevresim ve çarşaflar paketlerde getiriliyor ve temiz. Yemekli vagon kuşetlilere yakın. Kompartıman güvenli, içeriden kilitlenebiliyor. Pencereler büyük, koridorlar ferah.

– Dokunmatik düğmeli tuvalet düşüncesi iyi fikir ancak temizlik aksıyor. Kalorifer aralıklı çalışsa da gece soğuk oluyor. Yemekli vagon daha havadar bir hale getirilebilir.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir